Kulturerne mødes i Dubai

Når jeg rejser rundt i verden sørger jeg altid for at undersøge, hvilke regler (også de uskrevne), der findes i landet og gør meget for at efterleve dem. Derfor vidste jeg på forhånd, at det er ildeset, hvis man ikke kysser offentligt, og det kan ende med bødestraf eller fængsel. At holde i hånd og omfavne hinanden er heller ikke velset. Det er virkelig underligt, at man på sin ferie med sin kæreste skal tænke over sådanne ting. Her mærker man i hvert fald, hvor frie vi er i Danmark.

Derudover bør man som kvinde dækker både knæ og arme. Og jeg må indrømme, at jeg følte mig meget begloet, da jeg første dag gik rundt med shorts og top på grund af varmen – dagene efter tog jeg mine haremsbukser på, og det hjalp en del på alle blikkene. Vi har derimod set rigtig mange af de arabiske kvinder iført hijab (tørklæde, hvor man kan se hele ansigtet) og niqab (en sort dragt, hvor kun øjnene kan ses), men ingen i burka (her er hele kroppen tildækket, også øjnene). Specielt niqab’en fascinerer mig, for jeg har længe tænkt “hvordan mon de spiser”? Det fandt jeg ud af i Dubai Mall. Da de ikke ønsker at vise deres ansigt i offentligheden tager de simpelthen bare maden/drikkevaren ind under det stykke stof, der dækker munden. Ved et toiletbesøg i Mall of the Emirates fik jeg nogle af disse smukke kvinders ansigter at se, da de stod ved spejlet med ansigtet og håret frit, for at få lidt luft og sætte frisuren under dragten. Men jeg må indrømme, at jeg ikke kunne finde ud af, hvem af os, der gloede mest på hvem. Nogle af de arabiske mænd er iklædt en fin lang, hvid dragt med et hvidt eller ternet tørklæde om håret sat fast med en sort ring på toppen – sådan helt sheik-agtigt. Og jeg må indrømme, at hver gang jeg ser en af disse mænd, tænker jeg, at han må være rig – jeg associerer i hvert fald denne beklædning med en enorm rigdom på baggrund af udvinding af sorte guld.

Der er næsten en moske for hver 300 meter og jeg må indrømme, at jeg havde frygtet, at de ville larme konstant, men tværtimod har jeg næsten ikke hørt dem. Jeg har lagt mærke til lyden fra moskeerne ca. kl 12.30 og igen kl 12.50, samt en gang om aftenen. En af aftenerne, hvor vi sad på en restaurant i Dubai Mall, slukkede de musikken i restauranten i 3 minutter, da der i hele centeret lød en prædiken over højttaleren. Dog fortsatte alle mennesker, også muslimerne, med at shoppe, snakke, spise osv.

Foran en af de mange moskeer i Dubai

Det er spændende at se, hvordan arabere, asiatere, europæere, afrikanere og andre racer går rundt blandt hinanden i Dubai og tydeligvis respekterer hinandens opførsel og påklædning, dog med nogle blikke hist og pist. Her i Dubai (og muligvis også i resten af landet) bliver der gjort meget ud af, at der skal være mulighed for, at kvinder kan være i fred for mændene. Derfor er der fx kønsopdelte bederum alle steder, ligesom der er privat strand for kvinder og en speciel afdeling i metroen, hvor kun kvinder og børn må være.

IMG_4819Metroens indgang til vognen for kvinder og børn

En sidste ting: Man skulle tro, vi var i Indien. I hvert fald i det kvarter, vi bor – Bur Dubai. I alle rejsebøgerne havde jeg læst om, at størstedelen af indbyggerne kommer fra Asien, heriblandt Indien, Bangladesh og Sri Lanka, men at der er så mange, havde jeg ikke regnet med. Det var faktisk en smule skuffende de første par dage, da jeg havde forventet arabere over det hele. Og faktisk fik vi ikke et godt førstehåndsindtryk af disse asiatere. Vi blev nemlig snydt af en indisk taxachauffør, da vi skulle fra lufthavnen og ind til vores hotel, da vi desværre valgte at stole på ham. Så derfor: skal du køre med taxa i Dubai, så brug udelukkende taxa med taxameter eller i det mindste aftal prisen inden du sætter dig ind – lesson learned! Og apropos det med, hvem der glor mest på hvem, er der ingen tvivl om, at inderne glor mest (ALT for meget) på os (læs: mig).Vi bor dog på et 3-stjernet indisk-ejet hotel og indtil nu er der intet at sætte en finger på. Her er de både imødekommende, hjælpsomme og virker meget professionelle, og er ikke ude på at snyde os – tværtimod.

Jeg kunne blive ved med at fortælle om de kulturelle forskelle her i Dubai, men jeg må nok hellere stoppe for i dag 🙂

Ekstra

One thought on “Kulturerne mødes i Dubai

1. Pingback: Jeg er blevet forlovet :)