Mine oversøiske rejser

Hvert år rejser jeg minimum 2 gange – altid en større rejse i sommerferien og så skifter det lidt mellem skiferier eller mindre rejser på andre tidspunkter af året. På baggrund af, at jeg arbejder på en folkeskole, bliver det lidt mere besværligt at rejse på andre tidspunkter end i skolernes ferie, hvilket ligeledes begrænser mine rejsers længde – desværre! Med årene er de oversøiske rejser begyndt at fylde mere for mig, så derfor er det primært disse rejser, jeg kommer til at skrive om, men jeg elsker også Europas forskellighed og tager med glæde på charterferie, interrail eller roadtrip inden for Europas grænser.

Times Square, New York City 2012

Jeg har lavet følgende liste over mine rejser uden for Europas grænser – og imellem disse rejser har jeg ligeledes været i flere europæiske lande:

2005: Første gang jeg rejste uden for Europa var sammen med mine forældre til Shanghai i Kina. Det var vildt spændende, men vi fik også et kæmpe kulturschok, idet det er så anderledes fra den vestlige kultur. Vi var afsted i en uge i vinterferien, så vejret var ikke pragende. Det der står tydeligst i min erindring fra Shanghai var deres madvaner, som desværre ikke levede op til mine forventninger, men det gjorde til gengæld folkefærdet og arkitekturen.

2007: I sommeren 2007 blev jeg student og i gave fra mine forældre fik jeg en rejse sammen med dem til New York lidt senere på sommeren – super fed gave! Det var vildt at opleve den by, man hører så meget om og som man ofte ser på tv. Vi var afsted i en uges tid og det var så fed en by, at vi bare måtte derover igen.

2012: Jeg startede på min uddannelse som pædagog i september 2008 og i januar 2012 kunne jeg kalde mig for pædagog. Inspireret af min studentergave fik jeg igen en rejsegave af mine forældre – same procedure as last time. Turen gik nemlig igen til New York, og denne gang havde vi også min kæreste, Morten, med os. Denne gang var vi afsted i 10 dage. Vi var også et smut i Washington D.C, som bestemt er et besøg værd.

2013: Nu var det blevet tid til at vende tilbage til Asien, denne gang dog noget mere sydligt – nemlig Thailand, nærmere bestemt fra Bangkok og nordpå. Vi tog alle 4 afsted på en grupperejse, som var planlagt således at vi fik et bredt indblik i Thailands kultur, natur og folkefærd. Idet rundrejsen foregik i Nordthailand fik vi ikke besøgt de lækre strande i syd, men det må vi have til gode. Vi var afsted i 2 uger.

2014: Dette år blev første gang Morten og jeg rejste alene sammen oversøisk. Jeg havde længe ønsket at komme tilbage til USA, men denne gang skulle det være under varmere himmelstrøg. Det endte med 2,5 uges roadtrip i Florida, og det var simpelthen en fantastisk tur, hvor vi bl.a. besøgte Miami, Everglades, Golfkysten, Key West og Orlando.

2015: Min rejselyst trængte endnu engang til at blive stillet, så vi måtte afsted igen. Nu var tiden inde til at komme på en rigtig backpackertur. Destinationerne denne gang blev Indonesien og Singapore, og vi havde i alt 3 uger til at udforske disse lækre lande. Vi havde ikke booket andet end flybilletter og de første par overnatninger hjemmefra, så resten måtte vi finde ud af hen ad vejen – og sikke en frihed! Det er en rigtig fed måde at rejse på og det er bestemt ikke sidste gang vi tager vores backpacks på ryggen og drager afsted mod det ukendte.

Gad vide, hvor turen går hen i 2016?